Hvordan integrere WooCommerce med Mailchimp

I denne veiledningen vil vi hjelpe deg med hvordan du trinn for trinn kan integrere WooCommerce med MailChimp.

Mailchimp er et fantastisk markedsføringsverktøy, og en av de mest brukte utvidelsene til WooCommerce. Mailchimp er en markedsføringsplattform for automatisering, designet og utviklet for bedrifter som bruker e-post for å nå ut til sine målgrupper. Store og små bedrifter over hele verden bruker den til å automatisere markedsføringskampanjer via e-post, få oversikt over hvem som åpner dem, hvordan de konverterer, generere mer salg, tilpasse budskap for ulike målgrupper osv. Når du kobler nettbutikken din til Mailchimp, får du et verktøy som også kan hjelpe deg med å finne nye målgrupper, markedsføre dine produkter, øke kundelojaliteten og spore dine salg.

Men for å dra nytte av dette verktøyet, må du integrere og synkronisere det med nettbutikken din. I denne veiledningen beskriver vi hvordan du kan integrere WooCommerce med MailChimp trinn for trinn. Med så mange forskjellige funksjoner, kan Mailchimp være en verdifull utvidelse for din nettbutikk.

Fordelene med å integrere WooCommerce med Mailchimp

Selv om det finnes et hav av funksjoner, så er integreringen mellom MailChimp og WooCommerce en veldig enkel prosess. Det er derfor lett å teste ut nye muligheter og utvide horisonten ved å koble WooCommerce og kundedataene dine sammen med MailChimp.

Noen av de beste funksjonene integrasjonen mellom WooCommerce og Mailchimp har, er:

  • Markedsførings- og automatiseringsverktøy for å utvikle et bedre kundeforhold.
  • Lag målrettede e-poster og kampanjer basert på brukernes aktivitet.
  • Bruke kundedata til å sende e-post etter kjøp, produktanbefalinger, og sende e-post til kunden for å minne om at de har forlatt en handlekurv.
  • Synkronisere e-postlister og kundedata, samt sporing / kategorisering av kunder, basert på kjøpshistorikk og frekvens.
  • Bygge kampanjesider og popup-skjemaer til nettsiden din for å kunne konvertere flere potensielle kunder.
  • Legge til rabattkoder for kampanjer.
  • Det er gratis og det er veldig enkelt å sette opp og bruke.

Hvis noen av disse fordelene kan hjelpe deg med å lykkes bedre med din nettbutikk , la oss ta en titt på hvordan du installerer og integrerer WooCommerce med Mailchimp.

Hvordan sette opp Mailchimp for WooCommerce

Logg deg inn i kontrollpanelet i WordPress og hold markøren over Utvidelser i listen til venstre. Klikk deretter på Legg til ny, og søk etter Mailchimp for WooCommerce i søkefeltet til høyre.

Klikk Installer nå på utvidelsen (Av Mailchimp). Når installeringen er ferdig, må du huske å klikke på Aktiver for å kunne begynne å jobbe med integrasjonen mellom Woocommerce og Mailchimp. Husk at du må ha installert WooCommerce for at det skal fungere.

Mailchimp pålogging og WooCommerce oppsett

Når du er ferdig med installasjonen, blir du ført videre til grensesnittet hvor du kan koble til kontoen din. Alternativt kan du klikke på Mailchimp som nå vil ligge i listen under WooCommerce i kontrollpanelet.

Trykk på Koble til konto for å starte prosessen.

Deretter må du logge deg inn på din Mailchimp-konto.

Hvis du ikke har en konto, så kan du gjøre det med å klikke på knappen Create An Account. Registreringsprosessen er ganske identisk med andre systemer som krever konto. Alt du trenger å gjøre er å skrive inn en e-postadresse, passord, brukernavn og deretter bekrefte e-posten din. Etter at du har registrert deg, må du kanskje konfigurere kontoen din med noen få detaljer, men det tar ikke mange minuttene.

For å konfigurere integrasjonen, logger du deg inn på din nye konto på Mailchimp.

Sette opp butikkinnstillinger og publikum

Ved å velge integrasjoner i kontrollpanelet i Mailchimp, vil du finne Woocommerce som et valg og velger denne integrasjonen. Klikk deretter på koble sammen med en ny nettside.

Tilbake i kontrollpanelet i WordPress, må du konfigurere butikkinnstillingene. Her skriver du inn detaljene som butikkens navn, adresse, e-postadresse, by og tilleggsinformasjon i de riktige feltene.

I tillegg blir du også bedt om å konfigurere innstillinger for lokalisering, som inkluderer valuta, tidssone og språk. Du kan også sette opp tilgangsnivået for å administrere utvidelsen.

Når du er ferdig, klikker du Neste trinn for å gå videre.

Etter det må du konfigurere innstillinger for ditt WooCommerce-publikum. Dette inkluderer standard-e-posten du skal sende fra, standardnavnet som skal vises, samt standardemnet for e-postene dine. Du kan også sette opp en melding som blir til en påminnelse om tillatelsen for å sende mottakerne nyhetsbrev.

Deretter må du synkronisere innstillingene for nettbutikken. Skriv inn navnet på ditt nye publikum, og klikk deretter Start synkronisering for å opprette et nytt datasett. Du kan også velge å synkronisere med allerede eksisterende mottakere i Mailchimp.

Når du klikker på Start synkronisering, vil synkroniseringsprosessen for butikkdata begynne. Vær oppmerksom på at noen ganger kan synkroniseringen ta litt tid, særlig på nettsider med mange ordre og/eller produkter.

Etter at prosessen er fullført, tar utvidelsen deg til en oversiktsside, som viser data om integrasjonen.

Tilpass innstillingene til Mailchimp for WooCommerce

Når som helst kan du endre innstillingene for integrasjonen ved å klikke på WooCommerce > Mailchimp i kontrollpanelet i WordPress.

Her finner du oversikt over alt som er synkronisert, data som rabattkuponger, produkter, ordrer og mer. Det er også her du finner knappen for å synkronisere på nytt.

Ved å bruke de forskjellige fanene i toppen kan du også sjekke ut de forskjellige innstillingene og tilpasse integrasjonen deretter.

Du har nå koblet WooCommerce til Mailchimp, og kan starte å sende  automatiserte e-poster og forhåpentligvis øke salget i nettbutikken.

For å konfigurere det som skal sendes ut, må man da gjøre det inne i Mailchimp.

Første steg i bruken av Mailchimp for WooCommerce

Hvis du ikke har brukt Mailchimp før, vet du kanskje ikke hvor du skal begynne. Når du er ferdig med integrasjonen, kan det være lurt å tenke på følgende:

  • Forsikre deg om at e-postkampanjene dine er mobilvennlige. Dette blir ofte glemt.
  • Hold listene over mottakere av nyhetsbrev oppdaterte og send kun e-post til folk som ønsker å motta dem. Selv om bare en liten prosentandel melder seg av etter at du har sendt dem en e-post, kan Mailchimp vurdere deg som en som sender ut spam.
  • Få innsikt i hvordan du får nye abonnenter, slik at du kan lage ulike kampanjer til ulike målgrupper, endre ting som ikke fungerer, osv.
  • Sjekk også rangeringen på abonnentene, slik at du kan lage kampanjer eller tilbud til de som er mest engasjerte.
  • Test forskjellige budskap og call-to-action. Sjekk hvilken kampanjer / nyhetsbrev som har best åpnings- og klikkfrekvens (CTR), for å optimalisere kampanjene dine.
  • Send automatiske ordrebekreftelser / kvitteringer, butikktilbud, påminnelser på fulle handlekurver som ikke har endt i kjøp (cart abandonment) , direkte til kundene dine.
  • Design målrettede kampanjer, rabattkuponger og kjøpsbaserte segmenter
  • Spor salg av produkter og send anbefalinger deretter

Det er mange andre ting du kan gjøre med denne utvidelsen, men det er en god start.

Mailchimp og WooCommerce vil ikke synkroniseres?

Får du ikke synkronisert nettbutikken din med Mailchimp? Her er noen av de vanligste løsningene på problemet.

1. Slett og installer utvidelsen på nytt: I de fleste tilfeller vil det å slette og installere Mailchimp for WooCommerce på nytt, løse problemet. Men ved å gjøre dette mister du alle automatiseringene du har opprettet. For å slette Mailchimp for WooCommerce, må du:

  • Gå til Utvidelser > Installerte utvidelser i kontrollpanelet i WordPress
  • Se etter Mailchimp for WooCommerce og trykk Deaktiver
  • Klikk deretter på Slett og bekreft handlingen i popup-vinduet
  • Etter det er det bare å installere utvidelsen på nytt, og påse at all informasjon fra butikken din synkroniseres med Mailchimp.

2. Sjekk kravene: En annen potensiell årsak til at Mailchimp for WooCommerce ikke synkroniseres er at du ikke oppfyller alle kravene. For eksempel krever WooCommerce PHP 7 eller høyere. I tillegg må du sørge for at du bruker de nyeste versjonene av både WooCommerce og Mailchimp for WooCommerce, for å unngå kompatibilitetsproblemer.

3. Synkroniser på nytt nå: Et annet alternativ er å synkronisere på nytt. For å gjøre det, gå til innstillingene til Mailchimp i kontollpanelet til WordPress og klikk på Synkroniser på nytt nå.

4. Kompatibilitetsproblemer: Som nevnt tidligere kan det også være problemer med kompatibiliteten med temaene eller utvidelsene dine som skaper problemer med synkroniseringen. For å finne hvilket verktøy som skaper konflikten, kan du deaktivere alle utvidelsene dine unntatt WooCommerce og Mailchimp for WooCommerce, og aktivere dem en etter en til du finner ut hvilken som forårsaker problemet.

MERKNAD: Hvis du bruker automatiserte eposter for ordre i Mailchimp for WooCommerce, bør du deaktivere varslene i WooCommerce. Ellers sender du dupliserte e-poster til mottakerne dine. Dette finner du i Kontrollpanelet > WooCommerce > Innstillinger > E-poster

Konklusjon

Mailchimp er i seg selv et fantastisk bra og nyttig markedsføringsverktøy, men ved å integrere den med din nettbutikk, kan du starte en automatiseringsprosess som gir deg flere muligheter til å utvikle nettbutikken din i en positiv retning.

I denne veiledningen har vi tatt for oss hvordan du kan konfigurerer og integrerer WooCommerce med Mailchimp, trinn for trinn. Prosessen krever litt fokus, men hvis du følger veiledningen vår, skal du kunne få til det. Skulle du oppleve synkroniseringsproblemer, så følg listen over mulige årsaker og løsninger.

Har du verken Mailchimp eller WooCommerce? Ikke nøl med å ta kontakt. Vi kan kanskje hjelpe deg med ditt neste prosjekt 😉

 

Del innlegget:
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Vi utvikler og designer

Lurer du på hvilke prosjekter vi har gjennomført? Se noen av oppdragene vi har jobbet med.

La oss jobbe sammen

Vi vil gjerne høre mer om ditt prosjekt. La oss ta en prat og gjøre dine gode ideer til noe enda større!