7 egenskaper en ny nettside må ha

Vi vil påstå at en god nettside ikke bare er den viktigste delen av markedsføringen, men blitt en av grunnpilarene i forretningsdriften.

En “standard” nettside gjøre ingen forskjell, eller konverterer besøkende til engasjerte kunder og ambassadører. Hva du virkelig trenger er en unik nettside, som bygger på dine forretningsmål og din identitet.

Det finnes mange systemer og tusenvis av eksisterende maler og temaer, som gjør det lett å lage en ny nettside. Og det kan selvsagt være en grei start, hvis alt du ønsker er en enkel løsning som ser profesjonell nok ut for din bedrift. Men skal din bedrift skille seg ut i dagens konkurranseutsatte marked, kan du ikke plukke ut din nettside som en hyllevare. Den må optimaliseres mot dine langsiktige mål og hvordan din bedrift ønsker å bli oppfattet av forbrukerne.

Så, hva gjør en nettside optimal?

1. Unikt design og funksjonell

Din nettside reflekterer din bedrift, dine produkter, dine tjenester og din identitet. Den bør oppleves ryddig og «luftig», med bilder av god kvalitet og grafiske elementer som fungerer som veiledere. Ditt budskap må komme tydelig frem.

Samtidig må nettsiden være rask, uten feil og fungere som forventet. Bygget etter nettstandarder, korrekturlest og må testes regelmessig for problemer med hastighet eller funksjonalitet. Hver side skal alltid være rask og funksjonell, fordi det er det første eller eneste inntrykket en potensiell kunde kan få av deg. Feil, trege sider eller elementer som ikke fungerer, resulterer i frustrerte besøkende som heller velger å lete andre steder.

2. Enkel å bruke

Besøkende på en nettside har det stort sett travelt. De må finne relevant informasjon, raskt og enkelt. Brukeropplevelsen (UX), har en nøkkelrolle i å bistå besøkende i å bruke, forstå og bli på nettsiden din.

3. Optimalisert for mobil

I dag finnes det ingen unnskyldning, nettside din må se bra ut og fungere bra på hvilken som helst plattform. Bruken av mobile enheter bare øker, og din neste potensielle kunde kan bruke en hvilken som helst enhet. Optimalisering for mobil vil forbedre opplevelsen til de besøkende, og dine rangeringer på søkemotorene.

4. Nytt og relevant innhold

Innhold skal være konsist, interessant og nytt. Bruk et språk som er naturlig for ditt publikum – unngå sjargonger, akronymer og for «bransjeteknisk». Du må raskt få oppmerksomheten til dine besøkende; sikre riktige stavelser, være nøyaktig, relevant og oppdatere regelmessig. En blogg og oppdateringer i sosiale medier er gode måter å legge ut nytt innhold på. Dette er tiltak som får besøkende til å vende tilbake, og som hjelper deg å rangere høyere på søk.  Å skape nytt innhold krever bruk av tid og ressurser, men dette er en investering du absolutt ikke skal droppe. Ønsker du å være synlig på viktige søkeord eller temaer, så er relevant innhold det eneste som hjelper, enten det kommer til betalt eller organisk trafikk.

5. Lett tilgjengelig kontaktpunkter

Det er enklere for dine besøkende å komme i kontakt med deg, om du tilbyr flere kontaktpunkter; telefon, e-post, linker til sosiale medier, et brukervennlig kontaktskjema og et kart (Google Maps). Sørg for at all informasjon er lett tilgjengelig på en kontakt-oss-side, lett synlig på nettsiden.

6. «Calls to action»

Hvis nettsiden din ikke «byr opp til dans» er det vanskelig å konvertere besøkende til fremtidige kunder. Hva er målet med å få besøkende inn på nettsiden din? Har du gjort det enkelt å styre de besøkende mot handlinger som fører deg nærmere dit mål? Til og med nettsider som kun har et informativt formål ønsker at besøkende skal lese og dele artikler, følge selskapet på sosiale medier, meld seg på nyhetsbrev eller lære mer om organisasjonen. Et element som trekker besøkende nærmere et kjøp eller en handling («call-to-action), bør være synlig på alle sider.

7. Optimalisert for søk og sosiale medier

Det er ikke nok å bygge en «pen» og brukervennlig nettside, hvis den ikke genererer trafikk. Da er all innsatsen lagt i design, UX og innhold vært forgjeves.

Det finnes en mengde regler og retningslinjer for effektiv søkemotoroptimalisering, men noen enkle grep bør være et minimum:

  • Bruk titler og metadata på hver side, og alt-tekst på hvert bilde.
  • Optimaliser innholdet på nettsiden som er bygget på relevante ord som det faktisk blir brukt i søk.
  • Bruk nøkkelord på riktig måte, både i innhold og lenker.
  • Hold CSS og HTML-koder riktig og ryddig.
  • Gjør det enkelt for besøkende å dele innholdet ditt. Deling på sosiale medier kan føre til økt trafikk og påvirke søkeresultatet positivt.
  • Bruk både interne og eksterne linker i innholdet.
Del innlegget:
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Vi utvikler og designer

Lurer du på hvilke prosjekter vi har gjennomført? Se noen av oppdragene vi har jobbet med.

La oss jobbe sammen

Vi vil gjerne høre mer om ditt prosjekt. La oss ta en prat og gjøre dine gode ideer til noe enda større!